Skrivevenemang i folkbildningens anda : en kvalitativ studie av arrangörers syn på folkbildning och mångfald vid skrivevenemang

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur arrangörer av kortare workshops och kurser i kreativt skrivande förhåller sig till homogena deltagargrupper. Först undersöks deltagarnas sammansättning och sedan arrangörernas syn på mångfald utifrån sin organisations verksamhetsuppdrag. Arrangörerna arbetar på folkbibliotek och studieförbund och undersökningen genomförs med hjälp av kvalitativa intervjuer. Studien drar slutsatsen att arrangörerna har reflekterat över frågorna och har en vilja att skapa större mångfald under evenemangen. De grupper som anses delta i lägre utsträckning är män, ungdomar under trettio och kulturella minoriteter. Vidare beskrivs verksamheternas idéer och uppdrag som inte närvarande i själva evenemanget men i arbetet bakom, exempelvis i marknadsföringen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)