”Man måste läsa bok så man blir bra i huvudet” -en kvalitativ undersökning om elevers tankar om skönlitteratur och lärare

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

Författare: Jenny Antonsson; [2010-06-30]

Nyckelord: svenska som andraspråk; Nyanlända; Skönlitteratur;

Sammanfattning: Kursplanen understryker att de elever som läser svenska som andraspråk ska få samma förutsättningar och villkor att leva i det svenska samhället som svenska elever. Att lära sig läsa och skriva är något som de flesta svenska barn lär sig under de första åren i skolan. När det gäller nyanlända elever har inte alla haft samma möjligheter i hemlandet. För att kunna möta de nyanländas tidigare kunskaper och behov behövs olika metoder i undervisningen. Jag har valt att koncentrera min studie till läsning av skönlitterära böcker. Enligt erkända namn som Gibbons, Holmegaard, Wikström, Enström och Alleklev är det både bra och språkutvecklande att ha den skönlitterära boken i fokus. Jag har valt att intervjua tio elever mellan 13-16 år i en förberedelseklass. Huvudsyftet med uppsatsen har varit att undersöka 10 elevers läsvanor av skönlitteratur för att få veta vilken typ stöttning eleverna tycker att de behöver när de läser. Dessutom ville jag undersöka om eleverna anser de att de får den hjälp de behöver. Jag ville även se om eleverna ansåg att pedagogerna lyckas skapa bra förutsättningar för läsning. Jag valde en sociokulturell utgångspunkt eftersom nyanländas behov kräver ett samspel mellan människor, vilket både berikar och främjar lärandet. Metoden har varit kvalitativa intervjuer med en fast tematisk intervjumall. Resultaten visar att det finns ett flertal tillfällen att läsa både i skolan och i hemmet och att eleverna lägger mycket tid på just läsning av skönlitterära böcker. Informanterna gav mycket detaljerad beskrivning om hur, vad och när de läser. Lärare och elever väljer oftast böcker på lämplig nivå tillsammans. De genomför därpå givande boksamtal om böckerna. Informanterna menar att pedagogerna gör ett bra arbete där de får den hjälpen de behöver för att komma vidare både i boken och i sin språkutveckling. Pedagogerna hjälper dem oftast med svåra ord och att hitta bra böcker på rätt nivå. Eleverna är medvetna om vad man kan läsa och varför man ska läsa. När det gäller skönlitteratur menar eleverna att man ska läsa böcker för att lära sig mer om landet, språket men även för själva läsupplevelsen. En del poängterar att man blir mer självständig i livet och att de får ett bättre liv om man läser och därigenom lär sig mycket. Hemma har de flesta informanter inga skönlitterära böcker överhuvudtaget. De flesta av informanternas föräldrar läser inte heller skönlitterära böcker. De flesta informanter menar att läsningen av skönlitterära böcker var en ny företeelse här i Sverige. Eleverna anser att pedagogerna skapar bra förutsättningar, vilket även belyses genom aktuell forskning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)