Målsamtal : Faktorer som skapar engagemang hos medarbetare

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

Sammanfattning: Titel: Målsamtal – Faktorer som skapar engagemang hos medarbetare Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Kateryna Semonenko och Thomas Holmberg Handledare: Tomas Källquist och Pär Vilhelmsson Datum: 2019 - juni Syfte: Tidigare vetenskapliga arbeten indikerar att det behövs mer forskning kring målsamtal och vilka faktorer som kan skapa engagemang. Studiens syfte är att få en förståelse för vilka konkreta faktorer en ledare kan använda sig av för att påverka målsamtal och skapa engagemang hos medarbetare. Metod: Denna studie utgår ifrån socialkonstruktivismen och hermeneutiskt perspektiv där vi har gjort en kvalitativ studie och använt oss av abduktiv ansats för att skapa förståelse för undersökningsområdet. Den teoretiska referensramen är uppbyggd på tidigare forskning samt litteratur och empiri samlades in från tio semistrukturerade intervjuer. Teoretisk referensram och empiri har sedan använts för att analysera data och ta fram studiens bidrag. Resultat och slutsats: Resultatet identifierar sju konkreta faktorer som kan skapa engagemang genom målsamtal. Dessa konkreta faktorer har direkt och indirekt påverkan på engagemang. Konkreta faktorer som har direkt påverkan kan på egen hand skapa engagemang hos medarbetare medan konkreta faktorer som har indirekt påverkan har begränsad förmåga att skapa engagemang. Examensarbetets bidrag: I vår studie har vi fördjupat oss inom sju konkreta faktorer; tid, plats, frekvens, tydlig struktur, tydliga mål, antal medarbetare per ledare och förberedelser. I studien synliggörs hur dessa konkreta faktorer kan påverka medarbetarens engagemang i ett målsamtal. Dessa konkreta faktorer har även jämförts med varandra för att bedöma vilka konkreta faktorer som direkt eller indirekt påverkan på skapandet av engagemang genom målsamtal. Studien bidrar även med en förståelse för sambandet mellan begreppen engagemang, feedback, ledare och målsamtal. Förslag till fortsatt forskning: Det skulle behövas mer djupgående forskning kring de faktorer vi har identifierat för att få en ännu bättre förståelse för hur de skapar engagemang genom målsamtal. Vi bedömer att det kan utföras djupare forskning ifall det finns ytterligare faktorer som kan skapa engagemang genom målsamtal. Vi anser att det skulle vara fördelaktigt ifall vidare forskning hade skapat ett tillvägagångssätt som kan mäta engagemang genom målsamtal för att kunna bedöma skapandet av engagemang.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)