Samhällskunskapsundervisning och nationalism : En studie om fyra lärares erfarenheter, begrepps­användning och didaktiska överväganden i undervisning om nationalism

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

Sammanfattning: Denna studie undersöker hur fyra gymnasielärare i samhällskunskap reflekterar över nationalism i deras undervisning. Fenomenet nationalism går att förstå som ett såväl snävt som brett begrepp och i denna studie intervjuas lärarna om hur de upplever att nationalism förekommer i deras undervisning som kunskap, perspektiv, fenomen och didaktisk utmaning. Studien är explorativ och använder Sandahls (2015) teori om samhällsvetenskapligt ämneskunnande samt begreppsklassifikationer om sunt förnufts-uppfattningar och naturaliserade axiomer. De teoretiska perspektiven används för att bringa klarhet i vad lärarna ser som relevanta kunskaper och erfarenheter av nationalism i undervisningen och för att belysa vilka didaktiska utmaningar fenomenet kan skapa. Resultaten visar att nationalism är ett återkommande perspektiv i samhällskunskapsundervisningen, som ibland berörs öppet och direkt, i andra fall mer subtilt och indirekt. Fenomenet beskrivs av lärarna som en byggsten i elevernas utveckling av de kunskaper och färdigheter som Sandahl (2015) beskriver som samhällsvetenskapliga tankeredskap. Lärarna beskriver nationalism på ett likartat sätt men skildrar i intervjuerna hur fenomenet ges olika stort utrymme och förmedlas på olika sätt beroende på faktorer såsom gymnasieprogram, gruppsammansättning och mängden samhällskunskap som eleverna läser. De lärare som primärt undervisar på högskoleförberedande program beskriver en mer indirekt förmedling av nationalism som perspektiv och förlitar sig på historieundervisningens innehållskunskaper och den kunskapsprogression eleverna genomgår under deras tre gymnasieår. Lärarna på yrkesprogrammen beskriver snarare att de på ett direkt sätt ger utrymme åt innehållskunskaperna om nationalism i deras undervisning. Resultaten visar även att nationalism upplevs som ett kontroversiellt ämne i klassrumssituationer, där en del elever ger uttryck för antingen sunt förnufts-uppfattningar eller naturaliserade axiomer vilka utgör didaktiska utmaningar i undervisningen. Slutligen visar resultaten på att det finns flera utmaningar kopplat till lärarprofessionen i undervisning om nationalism. Dessa utmaningar rör såväl värdegrund, vetenskaplighet och elevers förförståelse som kräver didaktiska övervägningar i samhällskunskaps­undervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)