Vetenskapligt skrivande i gymnasieskolan : En systematisk forskningsöversikt

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

Sammanfattning: Den här systematiska forskningsöversikten undersöker det vetenskapliga skrivandets roll i gymnasieskolan. Tidigare forskning om vetenskapligt skrivande i gymnasieskolans undervisning, lärares syn på det vetenskapliga skrivandets roll och studenters uppfattning om de färdigheter i vetenskapligt skrivande de fått med sig från tidigare gymnasieutbildning, undersöks, beskrivs och kategoriseras för att öka förståelsen för vetenskapligt skrivande som en del av svenskundervisning i gymnasieskolan. Urvalet för forskningsöversikten består av 12 publikationer som innefattar både empiriska studier, såväl som diskuterande artiklar och rapporter samt konferensbidrag. Resultaten visar att gymnasiearbetet är en framträdande aspekt i gymnasieelevers förberedelse inför vidare studier och elevers förståelse för den vetenskapliga arbetsprocessen ses som central av flera källor när det kommer till undervisning i akademiskt skrivande. Lärare i de granskade publikationerna visar varierande uppfattningar om det vetenskapliga skrivandets roll i gymnasieskolan och det är tydligt att förväntningarna på universitetsnivå ofta är högre än de färdigheter elever tillägnar sig i vetenskapligt skrivande under gymnasietiden. I linje med detta uttrycker studenter att övergången från gymnasieskola till universitet har varit svår och att de inte upplever sig fått tillräcklig förberedelse i akademiskt skrivande i gymnasieundervisningen. Den systematiska forskningsöversikten ger en överblick över ämnet i fråga och de uppfattningar som kan observeras bland lärare och studenter, men vidare forskning är nödvändig för att kunna dra övergripande slutsatser om det vetenskapliga skrivandets roll i gymnasieskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)