Den historiska lärobolen - en analys av tre läroböcker anpassade för Historia A på gymnasiet

Detta är en Kandidat-uppsats från Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Författare: Malin Bengtsson; [2010]

Nyckelord: läroboksanalys;

Sammanfattning: Uppsatsen består av en läroboksanalys av tre böcker anpassade för Historia A på gymnasiet, där syftet är att visa vilket utrymme världen utanför Europa under 1800- talet och 1900- talet får. Jag kommer också att titta på hurvida läroböckerna lever upp till fyra av Tom Wikmans tio principer om hur en god läronok bör vara utformad, som han har skrivit i avhandlingen På spaning efter den godo läroboken. Vidare kommer jag att titta på kursplanen och se vilka mål som finns för Historia A, och detta för att ta reda på vad som faktiskt står, men också om det är möjligt att utöva undervisning enbart med hjälp av boken och samtidigt uppnå kursmålen. Undersökningen är både kvantitativ, då sidor kommer att räknas och presenteras, och kvalitativ, då resultaten av den kvantativa undersökningen tolkas och analyseras. Källor som främst används är tre läroböcker och skolans styrdokument, men också tidigare avhandlingar som rör ämnet. Resultatet visade på att världen utanför Europa inte fick speciellt mycket utrymme i läroböckerna och att läroböckerna levde upp till Wikmans principer i olika hög grad: Dock uppfyllde ingen av läroböckerna alla tio principer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)