Datorbaserad intensiv läsintervention vid avkodningssvårigheter

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

Sammanfattning: Syfte: Syftet med studien var att undersöka om en intensiv läsintervention med det phonicsbaserade datorspelet Grapholearn kunde förbättra avkodningsförmågan hos elever med avkodningssvårigheter. Studien avsåg även se på genomförbarheten och behovet av resurser för att genomföra en intervention med Grapholearn i den svenska skolan. Även möjligheten att använda Grapholearn vid Response to intervention (RTI) undersöks. Metod: 10 deltagare i åk 1–5 har genomgått intervention med Grapholearn under en fyraveckorsperiod. Avkodningsförmågan testades med den svenska versionen av testet Test of word reading efficiency (TOWRE) och bokstavsbenämning testades med Läs 1. En kvalitativ innehållsanalys har genomförts där observationer från interventionen analyserats. Resultat: På gruppnivå gjordes en signifikant förbättring med en stor effektstorlek för både avkodning av ord och nonord. I den kvalitativa innehållsanalysen noterades att deltagarna klarade att spela relativt självständigt och inte var i behov av ytterligare instruktioner. Däremot framkom att många deltagare tyckte att spelet var tråkigt och behövde motiveras av författarna. Slutsatser: Intervention med Grapholearn kan förbättra avkodningsförmågan. Spelet är lätt att administrera och genomföra, däremot tycks det inte vara motiverande. Mer forskning krävs om hur lång tid och hur många dagar av intervention som behövs för att uppnå ett förbättrat resultat på avkodning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)