Opinionsledarens roll vid lansering av medicintekniska produkter; analys ur ett nätverksperspektiv.

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Handledare: Clara Gustafsson Nyckelord: opinionsledare, nätverksmarknadsföring, medicinteknik, industriell marknadsföring, relationsmarknadsföring Syfte: Syftet med uppsatsen är att, ur företagets perspektiv, undersöka opinionsledarens roll och vilket värde opinionsledarens bidrar med vid lanseringen av medicintekniska produkter. Avsikten är att bidra till litteraturen genom att analysera detta ur ett industriellt marknadsföringsperspektiv baserat på nätverksanalys, samt teorier kring relationsmarknadsföring och opinionsledarskap. Metod: Uppsatsen baseras på en kvalitativ studie som har genomförts utifrån ett hermeneutiskt förhållningssätt. Ansatsen är deduktiv med induktiva inslag. Primärdata bygger på 4 semistrukturerade djupintervjuer med personer som arbetat mer än 10 år med ansvar för internationell marknadsföring av medicintekniska produkter, sekundärdata är främst hämtad från vetenskapliga artiklar. Teoretiskt perspektiv: Uppsatsens teoretiska referensram baseras på Tvåstegsteorin inom opinionsledarskap, nätverksmarknadsföring samt relationsansatsen inom industriell marknadsföring. Slutsats: Min slutsats är att det medicintekniska företaget väljer att samarbeta med opinionsledaren vid lansering av nya produkter för att 1) komma åt opinionsledarens förtroendekapital, 2) öka förståelsen för vårdprocessen, 3) för att korta tiden som det tar för en ny produkt att få acceptans på marknaden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)