Sökning: "bedömningsaspekter"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet bedömningsaspekter.

  1. 1. Företags materialval ur miljö- och hållbarhetsperspektiv : En jämförelse mellan primära och sekundära material i samverkan med HMS Industrial Networks AB

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Amanda Holmqvist; Agnes Rottbers; [2023]
    Nyckelord :Aluminium; plastic; material; circular economy; energy; greenhouse gas emissions; recycling; quality; sustainable development; Aluminium; plast; material; cirkulär ekonomi; energi; växthusgasutsläpp; återvinning; kvalitet; hållbar utveckling;

    Sammanfattning : För att säkerställa tillgången på resurser för framtida generationer måste vi införa ett cirkulärt förhållningssätt. Därav måste vi se till att använda rätt material som kan utvinnas och återvinnas med minsta möjliga miljöpåverkan och högsta möjliga effektivitet. LÄS MER

  2. 2. Religion i en deskriptiv tomhet - en diskursanalys av det nationella provet i religions-kunskap i relation till didaktiska teorier

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Simon Kuikka; Patrik Löksa; [2022-09-07]
    Nyckelord :Religionskunskap; religionsdidaktiska teorier; nationella prov; diskursanalys; fe-nomenologi; positiv essentialism; verklighetsprövande; livsförståelseutvecklande; livsberät-tande; didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att synliggöra vilken eller vilka av de fem religionsdidaktiska teorierna, fenomenologisk, verklighetsprövande, tolkande, livsförståelseutvecklande respektive livsberättande, som är explicit eller implicit närvarande i det nationella provet i religionskun-skap, från 2013, i årskurs nio. Den huvudsakliga frågeställningen syftar till att svara på hur dessa teorier kan relateras till det nationella provets uppgifter med tillhörande texthäften. LÄS MER

  3. 3. Språkriktighet eller substans? : en studie i bedömning av nationella prov i svenskämnets skriftliga framställning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Frej Rydén; [2017]
    Nyckelord :Bedömning; marginalisering; programstudier;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den hypotes som detta arbete utgår från är att lärare tenderar att bedöma elever utifrån olika bedömningsaspekter, beroende på vilket program eleverna går på. Detta grundar sig i att tidigare forskning har visat att en marginalisering av elever på yrkesförberedande program är påtaglig utifrån ett undervisningsperspektiv, då dessa elever tenderar att tilldelas mindre kognitivt krävande uppgifter, primärt baserat på lärarnas förutfattade meningar om deras förmågor. LÄS MER

  4. 4. Gestaltningsprogram Murjek : Ett förslag på anpassning av småskaliga tågstationer avseende turism, funktion och tillgänglighet

    Master-uppsats, Luleå tekniska universitet/Arkitektur och vatten

    Författare :Jones Ali; Hussein Alisson; [2017]
    Nyckelord :Rural tourism; Tourism adaptation; Accessibility; Travel center; Train station; Landsbygdsturism; Turismanpassning; Tillgänglighet; Resecentrum; Tågstation;

    Sammanfattning : Trafikverket planerar att inom snar framtidrusta upp plattformen för Murjek station, enliten tågstation som utgör Jokkmokk kommunsenda tågstation längs Malmbanan och hartydlig koppling till turistiska destinationer. Isamband med detta ska en kartläggning överviktiga turistiska bedömningsaspekter förmindre tågstationer med koppling till turismgöras och ett tillhörande gestaltningsprogramför Murjek stationsområde tas fram. LÄS MER

  5. 5. Likvärdig bedömning - en utopi. En kvalitativ studie om gymnasiesvensklärares bedömningar av tre elevtexter.

    Master-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Rebecca Nelsson; [2017]
    Nyckelord :kunskapskrav; svensklärare; bedömning; likvärdig bedömning; bedömningsaspekter; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Bedömning av elevtexter i svenskämnet på gymnasiet verkar vara komplicerat eftersom nuvarande kunskapskrav ger utrymme för tolkning och därmed inte är helt tydliga. Vad en lärare anser motsvarar kunskapskraven för de högre betygen anser kanske inte en annan lärare. LÄS MER