Miljö och demokrati i svenska läroböcker : En kvalitativ textanalys av hur miljöproblemen skildras ur ett demokratiskt perspektiv i svenska läroböcker i samhällskunskap för gymnasiet

Detta är en Magister-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

Sammanfattning: Denna studie utforskar hur svenska läromedel i samhällskunskap för gymnasiet skildrar miljöproblem utifrån ett demokratiskt perspektiv. Mot bakgrund av Läroplan för gymnasiet 2011:s skrivelser och tidigare forskning om demokrati och miljömedvetenhet i läromedel genomförs en kvalitativ textanalys av fem läroböcker. Det som framing-analysen kommer fram till är att miljöproblemen framställs både som ett hot mot mänskligheten och som orsakade av mänskligheten. Dock behandlas miljöproblemen inte i första hand som frågor vilka behöver hanteras genom demokratiska processer. I stället framställs medborgare huvudsakligen vara kapabla att agera som konsumenter, inte som demokratiska subjekt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)