"I wish I was quarantined here" : En netnografi över Visit Swedens aktivitet under COVID-19

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

Sammanfattning: Denna studie behandlar fenomenet destinationsaktivitet på sociala medier genom en fallstudie av Visit Swedens Instagramkonto under COVID-19. Studien syftar till att undersöka hur kommunikationen mellan en destinationsorganisation och användare på Instagram sker under kris. Syftet besvaras genom en netnografisk metod där empiri samlas in via kommentarsfältet på Visit Swedens Instagramkonto. Resultatet som presenteras är att Visit Swedens krishantering på sociala medier frångår traditionella teorier gällande kriskommunikation. Organisationen har valt att ignorera användar-kommentarer kopplade till COVID-19. Istället fokuserar Visit Sweden på ett personligt relationsbyggande med Instagramanvändare, vilket under studiens gång ses ge positiva resultat. Visit Sweden arbetar även med att leverera en bild av Sverige som användare kommenterar positivt på Instagram. Slutsatsen är att den kommunikation som sker på Visit Swedens Instagramkonto är gynnsam för Sverige som destination. Sverige står därmed konkurrenskraftigt gentemot andra turistdestinationer som inte arbetat med liknande profil- och relationsbygge på sociala medier. Studien är högst relevant då den behandlar ett ämne som ännu inte utforskats. Vidare bjuder studien in till framtida forskning inom ämnesfältet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)