Lärare och autonomistödjande beteenden : En observationsstudie i naturvetenskapliga klassrum

Detta är en M1-uppsats från Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Sammanfattning: Skolans undervisning i naturkunskap är av lågt intresse för eleverna. Motivationen tryter, vilket kan bero på läraren enligt källor. Lärarens sätt att agera och undervisa i klassrummet påverkar elevernas upplevelse av autonomi. Syftet med denna studie är att ge insikt i hur autonomistödjande beteenden utifrån self-determination theory används av lärare i ämnet naturkunskap. Jag vill undersöka hur naturkunskapslärare använder sig utav dessa beteenden. För att uppfylla syftet genomförs observationer i fyra naturkunskapslärares klassrum. Det visade sig att autonomistödjande beteenden var vanligare än icke autonomistödjande beteenden av de observerade naturkunskapslärarna men att det finns vissa felkällor som kan ha påverkat resultatet. Dessutom kom det fram att de situationer som autonomistödjande beteenden observerades flest gånger var i samband med att frågor ställdes, vilket kan bidra till att motivera eleverna i ämnet naturkunskap.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)