Tjänstekvalitet inom bankbranschen : En studie om företagskunders förväntningar och upplevelser i en föränderlig marknad

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

Sammanfattning: Banker har i stor utsträckning övergått från traditionella interpersonella leveranser till digitala alternativ, genom användandet av självbetjäningsteknik (SST) (Johns & Perrot, 2008). Detta har medfört minskning av antalet bankkontor, framförallt i Norden (Dallerup et al. 2018; Svenska Bankföreningen, 2020). Samtidigt visar forskning att företagskunder önskar en nära och personlig relation vid anskaffandet av komplexa tjänster (Chalmers & Stubs 2019). Studien adresserade därför detta genom att öka kunskapen om företagskunders uppfattning av tjänstekvalitet vid nyttjandet av banktjänster och interaktioner med deras bank genom följande forskningsfrågor: FF1: Hur kan företagskunders förväntningar på banktjänster beskrivas? FF2: Hur kan företagskunders upplevelser av banktjänster beskrivas? Metoden som nyttjades för detta var en deduktiv kvalitativ ansats med kvantitativa inslag, där semi-strukturerade intervjuer genomfördes baserade på SERVQUAL (Parasuraman et al., 1985) och SSTQUAL (Radomir och Nistor, 2012) kvalitetsdimensioner, följt av en tematisk analys. Studiens resultat pekade på följande faktorer som viktiga för hög tjänstekvalitet i banksektorn: God, tillitsfull och personlig relation Tillgänglighet och snabba beslut/handläggning Lokal närvaro/kontor Vidare sågs digital självbetjäningsteknik (SST) som ett fundamentalt behov hos företagskunderna och påverkade upplevd tjänstekvalitet vid banktjänster i liten utsträckning. Konklusionen är därför att det idag är svårt att fullt ut ersätta ansikte-mot-ansikte interaktioner med digitala SST-tjänster för företagskunder. Vid de tillfällen lokala bankkontor stängts ned uppfattade samtliga av studiens respondenter det som negativt och har som en följd antingen bytt bank eller funderar på att göra det. Banker rekommenderas att anpassa sin verksamhetsstyrning i linje med de viktigaste faktorerna för upplevd tjänstekvalitet hos företagskunder.  Framtida studier rekommenderas att undersöka; (1) Om väsentlig ökad utbredning av videomöten under 2020-2021 över tid kan ersätta behovet för lokal förankring och fysiska möten, (2) Huruvida bankers leveransmodell mot företagskunder behöver anpassas och bli mer proaktiv, för att överbrygga de få interaktioner som finns i dagens digitala värld. Detta för att bygga upp de nödvändiga relationerna och tilliten som värdesätts så högt. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)