REDOVISNINGSUTBILDNINGEN&REVISORSYRKET : Ur ett student- och revisorsperspektiv

Detta är en Magister-uppsats från Ekonomiska institutionen

Sammanfattning: Bakgrund: Revisorns arbetsmetoder har utvecklats och förändrats i och med förändringar i omvärlden. Undersökningar som gjorts i USA visar att redovisningsutbildningen inte förbereder studenterna för dagens revisorsarbete, och att antalet redovisningsstuderande har minskat under senare år. Ett annat problem som uppmärksammats i USA är att många redovisningspraktiker slutat arbeta med redovisning och revision. Syfte: Syftet är att undersöka hur ekonomistuderande, kvalificerade revisorer och redovisningsassistenter uppfattar redovisningsämnet på universitetsnivå och dagens revisorsyrke. Genomförandet: En enkätundersökning riktad till revisorer och intervjuer med två av dessa, samt en enkät riktad till studenter vid Linköpings universitet. Slutsats: Antalet redovisningsstuderande har minskat vid Linköpings universitet dock har detta inte skett vid Stockholms universitet. Redovisningsstuderande i Sverige har en bredare kunskap utanför redovisningsämnet än redovisningsstudenter i USA. I Sverige anser inte revisorer att studenter känner till vad revisorsyrket innebär.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)