Medarbetarsamtal i teori och praktik : en intervjustudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att förstå hur chefer och medarbetare uppfattar medarbetarsamtalen i den egna organisationen. Vi vill tolka och förstå hur medarbetare och chefer upplever medarbetarsamtalet samt då vi har en förförståelse av detta samtal har vi försökt att hålla oss till den hermeneutiska forskningsinriktningen i denna studie. Vi ville att de personer som ingick i studien skulle få stort utrymme att uttrycka sig, men samtidigt ändå ha någon sorts struktur på intervjun, då den skulle fokusera på medarbetarsamtalet. Därav använde vi oss av semistrukturerade intervjuer. Vi valde att intervjua fyra medarbetare och två chefer inom en och samma organisation. Vi ville få en uppfattning om hur chefer och medarbetare upplever medarbetarsamtalet. Det framkom att syftet och målet med medarbetarsamtalet inte var självklart, då medarbetarna varken kände till organisationens syfte eller mål. Cheferna däremot var mer säkra på syftet, men det rådde delade meningar om målet med medarbetarsamtalet. Det framkom även att kulturen, strukturen och kommunikationen har en påverkan på medarbetarsamtalet. Vårt förslag till vidare forskning är att göra fler och djupare studier om hur kommunikation, struktur och kultur påverkar medarbetarsamtalet samt om det finns andra faktorer som skulle kunna påverka detta samtal. Likaså att göra en utvärdering om hur medarbetare och organisationer skulle vilja att medarbetarsamtal utförs, med andra ord en ny utformning. Då det eventuellt inte behöver se ut som det gjort hitintills med ett samtal en gång per år och utföras individuellt. Eftersom att organisationer ständigt förändras så kanske även medarbetarsamtalet behöva göra det. En intressant forskning skulle även kunna vara att jämföra medarbetarsamtalet mellan privat och offentlig organisation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)