Varje ljud skapar ett eko : Åsikter och Uppfattningar angående Klimatförändringar

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

Sammanfattning: Denna studie undersöker hur individer och grupper uttrycker sina åsikter om klimatförändringar i svenska nyhetsmedier och om det finns echo-chambers i klimatdiskursen. I studien användes en kritisk diskursanalys för att undersöka ett riktat urval av 13 nyhetsartiklar från svenska tidningar. Artiklarna analyserades för att förstå hur argument om klimatförändringar konstrueras, vilka argument som används för att stödja olika narrativ och hur svensk media kan påverka medborgarnas åsikter och uppfattningar om klimatförändringar. Analysen avslöjade två distinkta echo-chambers inom diskursen. Den första echo-chambern ramar in klimatförändringarna som en brådskande fråga relaterad till politisk inkompetens, globala företag och banker. Denna echo-chamber beskriver ofta ett domedagsperspektiv, vilket kan ge läsarna en känsla av hjälplöshet eller förnekelse. En andra echo-chamber visar skepsis mot antagandet att klimatförändringarna är ett resultat av antropogen verksamhet. Skepticismen grundar sig på förnekelse, brist på kunskap och politiska ideologier, vilket har hindrat ansträngningarna att ta itu med klimatförändringars effekter. Misstron mot informationskällor, inklusive media och vetenskapliga organisationer, påverkar denna grupps uppfattningar, vilket leder till skepticism mot de vetenskapliga bevisen för klimatförändringarna. Studien belyser de positiva och negativa effekterna av echo-chambers i diskurser kring komplexa ämnen, dessa understryker vikten av att bedöma tillförlitliga informationskällor (i), aktivt söka nya perspektiv (ii) och främja öppna, respektfulla dialoger för att minska polariseringen och för att effektivt ta itu med klimatkrisen (iii). Studien lyfter fram den avgörande roll som kollektiva åtgärder och kritiskt tänkande spelar för att lösa klimatkrisen, samtidigt som man erkänner de utmaningar som är förknippade med lösningarna. Vidare utforskar studien potentialen i konceptet The power of ten och mediernas roll som uppmuntrar proaktiv och konstruktiv informationsdelning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)