Sökning: "socioekonomi studieresultat"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden socioekonomi studieresultat.

  1. 1. Sambandet mellan fysisk aktivitet, socioekonomisk status och studieresultat för elever på gymnasiet

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för hälsovetenskaper (from 2013)

    Författare :Johan Becker; [2019]
    Nyckelord :physical activity; IPAQ; metabolic index; socioeconomic status; habitus; grades; fysisk aktivitet; IPAQ; metaboliskt index; socioekonomi; habitus; betyg;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att analysera sambandet mellan fysisk aktivitet och betyg i idrott och hälsa, samt mellan ett viktat betyg i matematik, svenska, engelska och idrott och hälsa och fysisk aktivitet. Studien undersöker vidare om det finns något samband mellan socioekonomisk status och fysisk aktivitet och med ett viktat betyg. LÄS MER

  2. 2. Fysisk aktivitet bland unga : En kvantitativ studie om högstadieelevers studieresultat och idrottande i skolan och på fritiden

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Thom Westermark; [2019]
    Nyckelord :Enkätstudie; Fysisk aktivitet; studieresultat; Socioekonomiska förutsättningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka, samt dra slutsatser kring sambandet mellan fysisk aktivitet och betyg hos högstadieelever, kontrollerat för socioekonomi. Denna rapport är en replikationsstudie på Grape & Winterlinds studie i samma ämne. LÄS MER

  3. 3. Vinnarskolor & Förlorarskolor : En kritisk stuide av vithet i skolorganisationer

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Do Willy; Nechma Yasmine; [2015]
    Nyckelord :School Market; Segregation; Winning Schools; Losing Schools; Postcolonialism; Bourdieu; Intersectionality; Organization Theory; Skolmarknad; Segregation; Vinnarskolor; Förlorarskolor; Postkolonialism; Bourdieu; Intersektionalitet; Organisationsteori;

    Sammanfattning : Uppsatsen tar ett avstamp i studier av den svenska skolmarknaden. Med företagen som ideal förmås skolorna att med uppgifterna som producenter konkurrera om elever som tar rollen som kunder. Marknadsföringen och synligheten i media blir en förutsättning för överlevnad på denna marknad. LÄS MER