Att inspirera och interagera: Utforskning av showroom-formatets värdeskapande aspekter

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Inledning: Denna studie undersöker förändringar i konsumtionsvanor till följd av digitaliseringen samt betonar behovet av anpassningsbara butiksformat. I synnerhet undersöks showroom-formatet och dess värdeskapande aspekter från konsumenternas perspektiv. Syfte: Denna studie undersöker hur kunder uppfattar och skapar värde i showroom-formatet, där fysiska och sociala aspekter av butiksmiljön analyseras. Genom att jämföra showroom med traditionella butiker, bidrar studien till förståelsen av konsumenters syn på värdeskapande och upplevelsen i showroom-formatet. Metod: Metodologin för studien innefattade en abduktiv ansats där empiriskt material analyserades utifrån en teoretisk referensram. Kvalitativa semistrukturerade djupintervjuer tillsammans med en foto-elicitation användes för att få en djupgående förståelse för konsumenters uppfattningar om värdesamskapande i showroom-formatet och för att stimulera reflektioner och få rikare förståelse av intervjupersonernas upplevelser och åsikter. Analys & Diskussion: Konsumenter önskar ett lättöverskådligt showroom-format där de kan jämföra och välja mellan produkter utan överväldigande information och genom att placera produkter i inspirerande interaktiva miljöer underlättar showroom-formatet för konsumenter i köpprocessen genom att se produkter i sin rätta miljö. Studien bidrar till kunskapen om värdeskapande i showroom-formatet och betonar vikten av att möta konsumenternas behov och preferenser genom interaktion. Slutsats: Denna studie visar att showroom-formatet har potential för framgångsrikt värdeskapande inom detaljhandeln genom att erbjuda en unik, inspirerande och engagerande butiksupplevelse. Det som framkommer i studien är att showrooms kan komplettera andra försäljningskanaler och bidra till att diversifiera butiksutbudet samt återuppliva stadskärnorna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)