Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? : En studie om hur företags sociala ansvar påverkar konsumenternas tilltro, köpintention och varumärkeslojalitet.

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

Sammanfattning: Sammanfattning Titel: Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: David Timbré och Lucas Persson Handledare: Martin Ahlenius  Datum: HT 23 Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur konsumenters uppfattning, medvetenhet och förtroende kring ett företags sociala samhällsansvar påverkar köpintention. Metod: Studiens metodik baseras på en kvantitativ karaktär med ett deduktivt, positivistiskt synsätt. Inledningsvis har en teoretisk referensram byggts upp för att få en omfattande bild över de begrepp och ämnen vi valt att studera. Sedermera har en specifik studie valts som inspiration till denna utformning. En enkät formulerades och översattes med inspiration av den tidigare studien och skickades sedan ut över digitala sociala medier. De insamlade svaren som bestod av en 1-7 siffrig likert skala analyserades sedan i det statistiska programmet Jamovi. Efter resultaten undersöktes våra formulerade hypotesers respektive korrelation.  Resultat och sammanfattning: Studien bekräftar positiva samband mellan uppfattad, förtroende och medvetenhet om CSR (Corporate Social Responsibility) och köpintention. Resultatet visar att konsumenter föredrar att köpa från företag de anser vara socialt ansvarstagande. Tydlig CSR-kommunikation är avgörande, och förtroende garanterar inte en köpintention om produkter inte uppfattas som relevanta för konsumenternas behov eller värderingar.  Förslag till fortsatt forskning: Framtida forskning kan fokusera på att undersöka hur företags CSR-åtgärder påverkar deras övergripande prestation, inklusive ekonomiska resultat och långsiktig hållbarhet. Det kan även vara värdefullt att utforska demografiska skillnader i uppfattningen av CSR-initiativ och att undersöka hur anställda upplever CSR och etik i förhållande till personalhantering och företagskultur. Nyckelord: konsumentuppfattning, företags sociala ansvar, köpintention, Corporate Social Responsibility, CSR, långsiktig hållbarhet, kulturella skillnader, teknikbranschen

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)