På jakt efter ett uttryck : Lärdomar, erfarenheter och ny konstnärlig riktning i mötet mellan två musikaliska genrer

Detta är en Master-uppsats från Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för komposition, dirigering och musikteori

Författare: Amanda Sedgwick; [2022]

Nyckelord: jazzkomposition; komposition;

Sammanfattning:  I det här arbetet kommer jag att beskriva hur jag nådde fram till mitt konstnärliga val att renodla de två traditionerna jazz och klassisk musik. Det kommer jag att göra genom att presentera mitt arbete och de utmaningar likväl som de källor till glädje jag stötte på när jag komponerade musiken. Genom att göra det hoppas jag också kunna tydliggöra varför jag gjorde det valet. Jag hoppas också kunna göra den frågeställningen allmängiltig, dels genom att presentera den rika tradition av möten mellan jazz och klassisk musik som finns sedan 1920-talet och framåt, dels genom att visa på den ofrånkomliga friktion som uppstår i mötet mellan två genrer. Inom ramen för den här uppsatsen finns alla de längre verk jag har skrivit, från ungdomsåren till det sista jag gjorde under min masterutbildning. Tre av dem är skrivna för den typen av blandad ensemble som tidigare nämnts, ett är ett stycke för storband, och två är uteslutande komponerade i den klassiska traditionen. Verken är, i kronologisk ordning: Volt (1996) svit för stråkkvartett, flöjt, klarinett och en jazzkvartett bestående av trumpet, altsaxofon, bas och trummor Faces Of Spring (2018) svit för stråkkvartett och en jazzkvintett bestående av altsaxofon, tenorsaxofon, piano, bas och trummor Januari (2021) två satser för stråkkvartett, klarinett, fagott, slagverk och en tenorsaxofon som jazzsolist Concretism (2021) tre satser för klarinett, piano och slagverk Daughter Of Dreams (2022) för storband Iridium (2022) en sats för liten orkester.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)