Lantbrukares upplevelse av en webbsida utformad som en tredimensionell virtuell värld : Fallet med Yaragarden.se

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

Sammanfattning: Informationsintag har blivit lättare i och med internets tillkomst. För att göra upplevelsen mer uppslukande, rolig och interaktiv har nya designkoncept på webbplatser utvecklats. Ett sådant designkoncept är tredimensionella virtuella världar. Den tredimensionella virtuella värld designen på webbplatser används flitigt inom utbildnings- och hälsovårdssektorerna, men det saknas forskning inom andra sektorer som riktas till målgrupper som äldre och personer med lägre teknisk kompetens. Syftet med studien i denna kandidatuppsats är alltså att undersöka hur lantbrukare upplever nyttan av en webbplats som är designad utifrån en virtuell tredimensionell värld för jordbrukssektorn. För att genomföra denna studie har en agronomiwebbplats utformad som en tredimensionell värld tagits som exempel och undersökts. För detta togs en kvalitativ ansats, där data samlades in genom individuella semistrukturerade intervjuer och observationer i form av användbarhetstester med utvalda deltagare i form av intressenter från lantbruksföretaget och äldre lantbrukare. Den insamlade datan analyserades tematiskt vilket mynnade ut i tre huvudteman, inklusive flera underteman, som representerar resultaten. Fynden diskuterades med hjälp av relevant litteratur, som innefattar begrepp som användarupplevelse, användbarhet och Hedonic-Motivation System Adoption theory. Resultatet visade att upplevelsen är unik och rolig, men att det finns tydliga användbarhetsproblem inom webbplatsen, vilket hindrar användare från att vilja använda webbplatsen för dagligt bruk. Denna studie förmedlar en djupare förståelse för användarens upplevelse av tredimensionella virtuella världar och hur produktutvecklare bör hänvisa till designprinciper i användbarhet och användarupplevelse.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)