Frivillig skatterapportering - en fluga eller en hållbar marknadstrend?

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

Sammanfattning: Uppsatsen behandlar ämnet skattemässig transparens. Min forskning tycks visa att den senaste tidens transformation av marknaden har medfört att svenska bolag numera måste redovisa mer information om sin ägar- och organisationsstruktur och sina affärsstrategier till staten. Transparensen förväntas bidra till att minska en utveckling av en aggressiv skatteplanering. Samtidigt som utvecklingen går åt höjda informationskrav från flera staters håll verkar det även finnas en marknadstrend om frivilligt skattemässigt ansvarstagande då allt fler bolag på den europeiska marknaden, på olika sätt, väljer att självmant kommunicera om skatt, dels vad de betalar i skatt men också vad de anser skatt vara för något. Två av de potentiella aktörer som kan ha påverkat denna nya trend om frivillig skatterapportering är Fair Tax Mark Ltd och CSR Europe. Fastän namnet antyder att praktiken är frivillig, behöver den skattemässiga transparensen inte vara helt egenvald. Öppenhet har snarare blivit en allmängiltig praktik som kräver viss anpassning av andra bolag. Frågan om svenska bolag bör bli mer transparenta är dock beroende av det enskilda bolaget eftersom alla bolag har olika utgångspunkter. Några faktorer som kan påverka om öppenheten kan verka värdeskapande lyfts fram i uppsatsen. Slutligen framhävs några potentiella konsekvenser av den frivilliga skatterapporteringen i uppsatsen, vilka diskuteras i förhållande till Sveriges förmåga att finansiera Agenda 2030.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)