Varför ser elever i grundskolan fysikämnet som mindre meningsfullt och hur kan man som lärare skapa mening för ämnet?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från

Sammanfattning: Denna kunskapsöversikt har i syfte att undersöka varför elever i grundskolan ser på fysikämnet som mindre meningsfullt än de andra NO-ämnena och hur kan man som lärare skapa mening för ämnet, vilket också är frågeställningen som detta arbete ämnar att besvara. Metoden är byggd på informationshämtning av kvalitativ natur då den handlar om elevers uppfattningar kring fysiken genom både informationssökning i vetenskapliga artiklar och läroplanen som behandlar frågeställningen i syfte att bekräfta om fysikämnet upplevs mer meningslöst hos elever och hur mening kan skapas för ämnet. Slutsatserna jag drar från de artiklar jag undersökt är några olika faktorer där ofta elever tappar lusten för NO-ämnena som helhet och har svårt att återfå den lusten i äldre årskurser samt att många lärare i grundskolan känner sig självsäkra i sin undervisning men hade velat ha mer teoretisk grund för fysikämnet samt att fysik-undervisningen ofta inte kopplas till elevernas verklighet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)