“Vad ska jag skriva nu då?” : - en aktionsforskningsstudie om hur elever och lärare använder sig av metaspråklig förmåga i arbete inspirerat av genrepedagogik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: Tidigare forskning visar att elever kan ha svårt för att börja skriva berättandetexter och inspireras för att komma vidare i skrivprocessen. I följande studie har elevers arbete med berättandeskrivning studerats för att undersöka om genrepedagogik kan utveckla och stötta elever i sitt skrivande. Elevers kommunikation mellan varandra och med lärare var också väsentligt att undersöka för att få syn på eventuella svårigheter kring berättandetexters struktur och språkliga drag. Syftet med denna studie är därför att undersöka och utveckla kunskap om elever och lärares användning av metaspråklig förmåga i arbete med elevers egenproducerade texter, inspirerat av genrepedagogik. Tillsammans med berörda skolor identifierades ett utvecklingsområde. Detta mynnade sedan ut i en gemensam planering utifrån genrepedagogikens fyra faser som innebär att arbetet börjar i ett mer lärarlett arbete och slutar mer elevstyrt. Studien är en aktionsforskning eftersom att genrepedagogiken initierades som en ny metod på skolorna. Allt material som samlades in skedde via videoinspelning och elevtexter. Resultatet är tänkt att svara på följande forskningsfrågor: Hur kommunicerar elever och lärare samt elever och elever med varandra om berättandetexters struktur och språkliga drag? och Vilka olika kriterier som nämns i helklassamtal om berättandegenrens struktur kan utgöra ett stöd i elevers egenproducerade texter? som mynnade ut i följande kategorier: Kommunikation mellan elever och elever samt lärare och elever och Helklassamtalets betydelse för elevtexterna. En övergripande slutats av resultatet är att en kommunikation sker mellan elever och elever samt lärare och elever, de använder sig av en metaspråklig förmåga för att prata om texters struktur och språkliga drag, eleverna kan med hjälp av genrepedagogiken utveckla sitt skrivande och kan finna ett stöd i genrens typiska struktur.       

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)