Distriktssköterskans förebyggande stödjande åtgärder i samband med vaccination av skolbarn : Att hjälpa barn ta kontroll över sin oro

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

Sammanfattning: Ett svenskt skolbarn får under sina första 16 levnadsår tolv vaccinationer om vaccinationsprogrammet följs. Många barn, framför allt yngre, är rädda för nålar och den smärta de kan orsaka. Forskning visar att det finns ett samband mellan grad av rädsla och smärtupplevelse. En konsekvens kan bli att barnen undviker medicinska procedurer i framtiden. Därmed är det viktigt att förebygga rädslan i samband med vaccinationer. Distriktssköterskan har en avgörande roll i att hjälpa barnet. Syftet med den här studien är att beskriva förebyggande stödjande åtgärder för barn i skolåldern (7–16 år) i samband med vaccinationer. För att besvara frågeställningen gjordes en integrativ litteraturöversikt. Studiedesignen valdes för att kunna ge en holistisk förståelse av ämnet utifrån såväl kvantitativ som kvalitativ forskning. Analysen resulterade i tre teman, som alla gick in under huvudtemat barnets delaktighet. De viktigaste var att barnet behöver stöd att hitta och använda sina egna copingstrategier för att hantera rädsla, oro och smärta inför och i samband med vaccination. Barnet behöver också erbjudas smärtlindring. Metoderna termomekanisk stimulering, distraktion med musik, fysisk aktivitet och kombinerade metoder påvisar alla olika grader av effekt som stödjande åtgärder vid vaccination. För att barnen ska kunna använda sina copingstrategier behöver de en trygg skolmiljö där vaccinationen ska ske. Distriktsköterskan har ett ansvar att anta ett barncentrerat perspektiv och hjälpa barnet att göra sin röst hörd. Detta arbete skulle kunna ligga till grund för utformandet av riktlinjer för skolsköterskan att använda vid vaccinering. Hela skolans organisation behöver vara delaktig för en bra vaccinationsupplevelse.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)