Finns ett samband mellan CSR och utdelningspolitik? : En kvantitativ studie på 207 börsnoterade europeiska företag

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

Sammanfattning: Syfte: Valet av utdelningspolitik är ett av de viktigaste och svåraste finansiella beslut som företag ställs inför. Samtidigt blir socialt ansvarstagande (CSR) en allt viktigare fråga för företagens lönsamhet då konsumenter och övriga intressenter blir allt mer medvetna och ställer allt högre krav på företagens ansvarstagande. Men om det finns ett samband mellan dessa två högt aktuella punkterna är oklart. Denna studie avser att studera hur CSR-nivå påverkar utdelningspolitiken, samt om olika dimensioner av CSR har olika effekt.   Metod: Studien tillhör kvantitativ forskning och tar avstamp från positivismen med en hypotetisk-deduktiv ansats. Studien är utförd med sekundärdata för åren 2009–2017 inhämtat från databasen Thomson Reuters. Urvalet består utav 207 europeiska börsnoterade företag och analysen genomfördes i statistikprogrammet IBM SPSS.   Resultat & slutsats: Studien visar att CSR inte påverkar beslutet om utdelning ska ges men har en positiv effekt på utdelning i de företag som ger utdelning, vilket indikerar att CSR inte reducerar utdelningen. Dimensionerna samhälle och bolagsstyrning har en positiv effekt på utdelning, medan miljödimensionen inte har något samband, vilket indikerar att aggregerad CSR kan ge missvisande resultat. Resultaten ger stöd för signaleringsteorin men inte för agentteorin.   Examensarbetets bidrag: Studien ger ett teoretiskt bidrag till den företagsekonomiska forskningen genom att studera och därmed även utveckla kunskapen om hur CSR-nivå, både aggregerat och uppdelat i dimensioner, påverkar utdelningspolitik. Studien ger ett praktiskt bidrag genom att hjälpa investerare i sina val och visa att spendera resurser på CSR inte reducerar kassaflödet som går till ägarna.   Förslag till fortsatt forskning: I studien har endast ett mått för utdelning används men inom litteraturen förekommer flera. Det skulle därmed vara intressant att använda flera olika mått för att se att detta inte förändrar resultaten. Även andra mått på CSR samt andra dimensioner skulle vara intressant att studera. Slutligen skulle det även kunna vara intressant att inkludera andra områden/länder i en liknande studie.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)