Sökning: "monologisk undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden monologisk undervisning.

  1. 1. Att läsa mellan raderna. Om flerspråkiga elevers avancerade läsförståelse

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Anna Lindholm; [2018-11-15]
    Nyckelord :Flerspråkighet; avancerad läsförståelse; dialogisk undervisning;

    Sammanfattning : Uppsatsen skrivs inom ramen för ett VR-finansierat projekt, Läsa mellan raderna, som handlar om huruvida en dialogbaserad undervisning ger elever bättre förutsättningar att utveckla sin läsning, än en mer traditionell monologisk undervisning. Tio klasser (årskurs sju) från fyra olika skolor har deltagit i den så kallade experimentgruppen och lärarna i studien har följt ett dialogiskt undervisningsupplägg. LÄS MER

  2. 2. Om eleven själv får välja : En enkätstudie med elever i årskurs 6 om muntlig och skriftlig lärarrespons 

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Anna Hammarström; Frida Johansson; [2018]
    Nyckelord :Muntlig respons; skriftlig respons; lärarrespons; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka sjätteklassares inställning till muntlig respektive skriftlig lärarrespons på skriven text i ämnet svenska. Den teoretiska utgångspunkten är Dysthes och Nystrands tolkning av det dialogiska perspektivet som skiljer på monologisk och dialogisk undervisning. LÄS MER

  3. 3. Varierade arbetsmetoder och arbetssätt i svenskundervisningen för de tidiga skolåren

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Sandra Blomqvist; Karin Häggström; [2017]
    Nyckelord :sociokulturellt perspektiv; monologisk- och dialogiskundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka kunskapen om hur en varierad svenskundervisningkan planeras och genomföras. Styrdokumenten betonar vikten av att eleverna får arbetavarierat, med syfte att öka lärandet och lärarens möjligheter att tillgodose elevernasolika behov. LÄS MER

  4. 4. Läromedel för gymnasiet på nätet: En analys av litteraturundervisningsmaterial publicerat på sajten lektion.se

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Åsa Johansson; [2013]
    Nyckelord :lektion.se; litteraturundervisning; litterär kompetens; läromedel; matchningsteknik; text;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att analysera läromedel som är publicerat på lektion.se och som har direkt anknytning till litteraturundervisning. LÄS MER

  5. 5. Däribland står även du

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Magdalena Mononen; [2009]
    Nyckelord :konstnärlig installation; reception; demokrati; skola;

    Sammanfattning : Syftet med mitt examensarbete är att undersöka vilka tankar tre lärare i grundskolans tidigare år har om de kommunikationsorienterade målen i Lpo94. Syftet med mitt arbete är också att undersöka hur dessa tankar kan gestaltas och vad som sker när flerstämmigheten gestaltas i en konstnärlig installation. LÄS MER