Hur läromedlet Singma stöttar och utmanar lärare i deras matematikundervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Matematikundervisningen i Sverige är i hög grad läromedelsstyrd och valet av läromedel påverkar vilken undervisning eleverna får ta del av. Utbudet av läromedel är stort och ett av de läromedel som de senaste åren har blivit populärt är Singma. Singma är ett läromedel inspirerat av matematikundervisningen i Singapore, ett land som har haft höga resultat på internationella kunskapsmätningar. Syftet med följande uppsats är att synliggöra hur fem lärare som undervisar i matematik i årskurs 1–3 upplever läromedlet Singma. Intentionen är att uppsatsen ska bidra med kunskap som kan ge lärare en mer nyanserad bild av ett läromedels styrkor och svagheter. Materialet består av fem kvalitativa, semistrukturerade intervjuer med lärare som arbetar med Singma i årskurs 1–3. Studien är inspirerad av fenomenologi och datamaterialet har analyserats enligt en fenomenologisk sjustegsmodell. Resultatet visar att lärarna upplever att Singma främst ger dem stöttning i att planera och genomföra undervisning som utvecklar elevernas begrepps-, problemlösnings-, resonemangs- och kommunikationsförmåga. Singma stöttar även i att planera och genomföra undervisning i helklass och grupper. Resultatet visar att läromedlet främst ger upphov till utmaningar när det gäller elevernas självständiga arbete. Lärarna upplever att eleverna har svårt att arbeta självständigt på grund av att uppgifterna består av mycket text och stor variation. Slutsatsen är att Singma är ett läromedel som stöttar lärare som vill att matematikundervisningen till stor del ska bestå av gemensamt arbete. Läromedlet stöttar även lärare som vill att undervisningen ska utgå från konkret material och visuella representationer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)