”Vi hoppar över stenarna och klättar så högt upp vi bara kan!” : En studie om förskolepedagogers uppfattningar om naturens betydelseför barnens motoriska utveckling

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Författare: Sara Lundblad; [2009]

Nyckelord: Motorik; Förskola; Pedagog; Barn; Natur;

Sammanfattning: Syftet med studien är att beskriva och analysera förskolepedagogers syn på naturens betydelse för barns motoriska utveckling. För att komma fram till resultat har en kvalitativ undersökning genomförts och sex pedagoger på två olika förskolor har intervjuats. Intervjuerna visar på en uppfattning om att naturen är viktigt för barns utveckling. Naturen har mycket att ge barnen och pedagogerna har en stor förståelse för vikten av en bra relation mellan barn och natur. Enligt de intervjuade pedagogerna skiljer sig deras resurser åt vilket påverkar dem att utnyttja det som naturen har att erbjuda barnen i deras motoriska utveckling. Dessa resurser kan enligt pedagogerna handla om personalbrist, bristande struktur på förskolans gård och brist på intresse hos pedagogerna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)