Framställs företagare könsstereotypt? En studie om framställningen av män och kvinnor i tidskriften Företagaren

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Utgångspunkten är att kvinnor generellt sett har begränsade möjligheter till att driva egna företag. Det kan förklaras med hjälp av teorier om könsstrukturer och teorier om företagskultur. I uppsatsen undersöks i vilken utsträckning könsstereotyper verkar förstärkas i företagarnas medlemstidning. Framställningarna har klassificerats som: maskulin framställning, feminin framställning och könsneutral framställning. Undersökningen baseras på en kvalitativ textanalys där texter om företagare kopplas till teorier om egenskaper som ses som typiskt maskulina respektive feminina. Resultatet visar att både kvinnor och män framställs med egenskaper som ses som typiskt maskulina. Det kan bidra till en uppfattning om att både kvinnor och män innehar de egenskaper som gör det möjligt att driva ett företag. De könsstereotypa egenskaperna går att finna hos såväl kvinnor som män, oavsett könstillhörighet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)