Sökning: "Intressenter vilka"

Visar resultat 1 - 5 av 1037 uppsatser innehållade orden Intressenter vilka.

  1. 1. COVID-19-pandemins påverkan på lönsamhet och affärsmodeller inom RoPax-sjöfarten

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Fredrik Eliasson; Carl Gustavsson; [2024-02-20]
    Nyckelord :RoPax; Lönsamhet; Affärsmodell; Investerarkommunikation;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka och få en djupare förståelse av COVID-19 pandemins påverkan på sjöfartsbranschen. Problemdiskussion: Under COVID-19-pandemin drabbades sjöfarten hårt där RoPax drabbades hårdast på grund av segmentets beroende av passagerare. LÄS MER

  2. 2. Nya kompetenskrav på revisorer att granska hållbarhetsrapporter : En kvalitativ studie om revisorns kvalifikationer att granska hållbarhetsrapporter

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Etienne Bahizi; Samuel Lönnbratt; [2024]
    Nyckelord :sustainability report; Hållbarhetsrapport;

    Sammanfattning : Till följd av nytt regelverk för granskning av hållbarhetsrapporter ställs nyakompetenskrav på revisorer. Historiskt har revisorer endast behövt hakompetens att granska finansiell information men nu kommer de att behövaskaffa sig kompetens att granska icke finansiell information. LÄS MER

  3. 3. Frivillig hållbarhetsredovisning för svenska börsbolag : Vilka är de finansiella kännetecknen?

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Henrik Engbom; Richard Heijdenberg; [2024]
    Nyckelord :Hållbarhetsredovisning; hållbarhetsrapportering;

    Sammanfattning : I Sverige är det idag lagkrav för större bolag att hållbarhetsrapportera. Däremot är det för mindre bolag helt frivilligt om de vill hållbarhetsrapportera eller inte. I framtiden så kommer lagkraven att skärpas och det kommer innebära att nästan alla börsnoterade bolag behöver hållbarhetsrapportera. LÄS MER

  4. 4. Vägen mot hållbarhet : En kvalitativ studie av hur ett företag anpassar marknadsföringsstrategier för att uppnå hållbarhet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Anna Hedenfeldt; Rebecca Abrahamsson; [2024]
    Nyckelord :Hållbarhet i företag; marknadsföringsstrategier; anpassning; STP-modellen; hållbara marknadsmixen;

    Sammanfattning : Företag behöver idag ansvara för hållbarhet i sin verksamhet, däribland i sina marknadsföringsstrategier, för att vara konkurrenskraftiga på marknaden. Forskning menar att detta kräver välanpassade marknadsstrategier som påvisar hållbarhetsarbetet för intressenter. LÄS MER

  5. 5. Dubbel väsentlighetsanalys i praktiken : En kvalitativ studie om kritiska steg i analysprocessen

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Sigrid Hjelm Redin; [2024]
    Nyckelord :Sustainability Reporting; Materiality Assessment; Double Materiality; Stakeholder Engagement; CSRD; NFRD; Hållbarhetsrapportering; Väsentlighetsanalys; Dubbel Väsentlighetsanalys; Intressentengagemang; CSRD; NFRD;

    Sammanfattning : Ekonomisk tillväxt kan ge upphov till bland annat klimatförändringar och sociala ojämlikheter, och innebär ett hot mot EU:s och världens fortsatta överlevnad. EU har därav framfört en tydlig strategi för hållbar utveckling i sin så kallade gröna giv, som syftar till att bana väg för en grön omställning i EU och vars slutmål är klimatneutralitet senast år 2050. LÄS MER