Estetikens roll i naturvetenskapligundervisning ur ett F-3 perspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

Sammanfattning: Kunskapsöversikten är skriven med avsikt att besvara frågan om vilken roll estetik kan ha för elevers lärande inom naturvetenskaplig undervisning ur ett F-3 perspektiv. För att ge svar på frågeställningen valdes totalt 11 vetenskapliga artiklar ut. Datainsamlingen gjordes via databaserna ERIC, ERC, SwePub samt genom sekundärsökning. Källorna har sammanställts och analyserats utifrån frågeställningen. Analysarbetet synliggjorde fem olika områden där estetiken inverkar på de naturorienterande ämnena: 1. observationsförmåga och utforskning av det vetenskapliga innehållet, 2. estetiska uttryck, 3. estetiska omdömen, 4. förundran, undran och inspiration om estetikens roll för motivation och intresse samt 5. påverkan för lärandesituationen. Kunskapsöversiktens slutsats är att estetik med fördel kan involveras i undervisning inom de naturvetenskapliga ämnena om de kopplas till specifika lärandemål. Vidare visas även att användandet av estetiska uttryck och aktiviteter i naturvetenskaplig undervisning kan vara tidskrävande och svårhanterligt vid stora elevgrupper. Förståelse för estetikens inverkan på de naturvetenskapliga ämnena får således en inverkan på lärarprofessionen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)