Lärares och elevers uppfattningar om fenomenet friluftsliv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka lärare och elevers uppfattningar om friluftsliv inom ämnet idrott och hälsa i grundskolans senare år. Studien har sin utgångspunkt i en fenomenografisk forskningsansats, där semistrukturerade intervjuer har genomförts. Av resultatet framgår det att lärare och elevers uppfattningar skilde sig åt när det kom till hur de definierar friluftsliv. Skillnaden mellan lärare och elever var i hur man såg på friluftsaktiviteter. Lärarna ansåg att aktiviteter som vandring, paddling och övernattning är något som de kopplade till friluftsliv. Eleverna ansåg att aktiviteter som löpning i skogen samt aktiviteter med mer idrottslig karaktär var friluftsliv. Gemensamt för de båda grupperna var dock att de uppfattade friluftsliv som en aktivitet som man utför utomhus. Slutsatsen som kan dras är att friluftsliv är ett mångtydigt begrepp och att det finns en osäkerhet i hur begreppet ska behandlas i undervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)