Med vänlig hälsa

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att belysa gymnasielärares syn på begreppet hälsa och hur de definierar hälsobegreppet inom ämnet idrott och hälsa. Vidare är syftet att undersöka på vilket sätt dessa lärare beskriver att de arbetar med hälsa i ämnet på gymnasiet utifrån kursplanen Idrott och hälsa 1. Studien utgår ifrån följande frågeställningar: Hur definierar lärare i idrott och hälsa begreppet hälsa? Hur beskriver lärare i idrott och hälsa begreppet hälsa inom ramen för idrott och hälsa? och Hur framställer lärare i idrott och hälsa att de arbetar med hälsa i sin undervisning utifrån kursplanen Idrott och hälsa 1? Kvalitativa intervjuer med lärare i idrott och hälsa på olika gymnasieskolor har använts som metod för att insamla data till undersökningen. Studien är en kandidatuppsats och är inte generaliserande för en större population. Därför vidhåller författarna att studien kan ses som tillägg till forskning gällande idrott och hälsa inom skolan. Studien kan konstatera att alla respondenter i studien innehar en definition av hälsobegreppet. Respondenternas liknande definition av hälsobegreppet avspeglas i hur hälsa används inom ramen för hälsoundervisningen på kursen Idrott och hälsa 1 på gymnasieskolan. Däremot skiljer sig respondenterna åt till viss del, kring huruvida hälsoundervisningen bedrivs. Samtliga respondenter menar att genom praktisk undervisning efterföljs kursplanen gällande hälsa. Teoretiska inslag anses komplettera hälsoundervisningen för de flesta respondenter, men metodiken inom de teoretiska inslagen skiljer sig åt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)