Matematik i en barnbok

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Sara Pettersson; Lise-lott Martinsson; [2007]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: SyfteSyftet med detta konstnärliga examensarbete är att skapa en barnbok med matematisktperspektiv i bild och text för barn i åldern 3­6 år, samt att redogöra för hur man som pedagogkan använda barnboken i förskolans pedagogiska verksamhet. Att arbeta med matematik iförskolan är viktigt inte bara för att det står i Läroplan för förskolan, Lpfö98, utan också föratt matematik är ett av grundskolans kärnämne. Matematik är något som vi behöver för attkunna leva i dagens samhälle.ResultatMatematik är mycket mer än att bara sitta och räkna i en bok. Det är till exempel former,mönster, hur man kan orientera sig i omgivningen och hur det kan förklaras, rumuppfattning,och logiskt tänkande.Den barnbok vi har gjort heter Tindra och Fabian hos farfar. Barnboken handlar om tvåsyskon, Tindra och Fabian, som under sommaren åker till farfar. Hos farfar händer detmycket: kossorna har fått kalvar men mest av allt är Tindra och Fabian med farfar på denstora stranden. Där badar de, bygger sandslott och äter glass. En dag på stranden försvinnerderas gosedjur Tiger och Panda som barnen alltid annars har med sig överallt. Vart har Tigeroch Panda tagit vägen?Barnboken har 34 sidor, fördelade över 17 uppslag. Varje uppslag består av bild och text somstödjer varandra ömsesidigt: det matematiska innehållet i bilden är belyst i texten och detmatematiska innehållet i texten illustreras i bilden. Barnboken är förankrad i en breddefinition av matematik. De aspekter som är belysta i barnboken är siffror med/utan mening,storlek, form och tyngd, tid, antal, rumsuppfattning, problemlösning, tid med klockan, ålder,prepositioner, volym, jämförande, mönster, ett till ett principen, konstruering, mätning,taluppfattning, sortering, sjunker ­flyter och hastighet.Utifrån barnboken utarbetade vi en manual utifrån två bilder med text i vår barnbok, ettförslag till hur man som pedagog kan arbeta med den. De strategier vi här föreslår ärförankrade i tidigare forskning kring barns matematikförståelse och barns relation tillmatematik. Vi ger i manualen förslag på hur pedagogerna kan arbeta praktiskt tillsammansmed barnen utifrån text och bild i vår barnbok.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)