Analys av interna avvikelser i ett världsledande företag

Detta är en Kandidat-uppsats från Jönköping University/Tekniska Högskolan

Sammanfattning: Följande studies syfte är att undersöka och analysera verksamhetens interna avvikelser. I studien presenteras även en nulägesbeskrivning samt utförliga och handkraftiga åtgärdsförslag med målet att förbättra verksamhetens arbetssätt kring avvikelsehantering. Detta för att avvikelser medför stora kostnader så som onödiga transporter, omarbetning och kassationer något som kan minimeras och ständigt ska arbetas med för att sträva emot perfektion. Studien är genomförd som en fallstudie där historiska data har analyserats och intervjuer inom verksamheten har genomförts. Den slutliga empirin som införskaffats tillsammans med studiens teoretiska del har utgjort studiens följande analys, åtgärdsförslag och diskussion. Följande frågeställningar formulerades för att svara på studiens syfte: [1] Vad är företagets nuvarande arbetssätt? [2] Vilka brister och problem kan identifieras? [3] Vilka åtgärder kan användas för att hantera de identifierade brister och problem? Studiens resultat visar att det finns skillnader på hur de olika avdelningarna på företaget ser och arbetar med avvikelsehanteringsprocessen. Man har också olika avdelningsinterna metoder och arbetssätt för att hantera avvikelser. Studien visar också vilka avvikelser som är störst till antalet samt ekonomiskt, och i vilken ordning dessa ska prioriteras. Åtgärdsförslag är framtagna för att få ett gemensamt arbetssätt, ge metoder att arbeta med förbättringsarbete samt åtgärdersförslag för de största avvikelserna. Förbättringsförslag studien har resulterat i innefattar struktur och förbättrad kommunikation i verksamhetens arbetssätt, samt konkreta metoder och förslag för avvikelsehantering där även en framtagen inrapporteringsmetod presenteras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)