Modersmålsanpassad planering och genomförande i förskolan : En undersökning om hur förskolläraren planerar och genomför undervisning i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Didaktik

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att genom åtta intervjuer med förskollärare undersöka hur förskollärarna planerar samt genomför undervisning i en barngrupp som består av barn med olika modersmål. Resultatet visar att förskollärarna använder sig av olika verktyg, till exempel TAKK och bildstöd för att nå fram till varje enskilt barn. Resultatet visar också att åtta av åtta förskollärare använder sig av just TAKK för att nå fram till varje enskilt barn. Några andra verktyg som förskolläraren använder sig av i undervisningssituationer är gruppindelning, konkret material, kroppsspråk samt verbalt språk. Dessa verktyg används i kombination av varandra för att nå fram till varje enskilt barn. Ett hinder som förskollärarna upplever i undervisningssituationerna är att de aldrig kan vara helt säkra på att nå fram utan att det är en tolkning från förskolläraren. Genom denna studie framkom det hur förskollärarna upplever att de arbetar med olika verktyg.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)