Informationsstrategi inom omvärldsanalys - en studie om svensk dagligvaruhandel

Detta är en D-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Peter Trabold; David Axelsson; [2006]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Problembakgrund & problem: Inom den svenska dagligvaruhandeln har det under senare år skett förändringar i industristrukturen. Detta gör att företagen inom den svenska dagligvaruhandeln måste anpassa sig till rådande förhållanden. Genom omvärldsanalys blir detta möjligt för företagen, då analysen studerar påverkande faktorer i dess omvärld. De teoretiska skolorna som återfinns i litteraturen, ger sin bild av hur omvärlden bör beaktas och vilka faktorer som är viktiga. Studiens frågeställning är att studera om det finns en kongruens mellan praktik och teori i utformningen av informationsstrategi inom omvärldsanalys för företag i svensk dagligvaruhandel? Syfte: Att skapa ökad förståelse för tillvägagångssätt och utformningen av informationsstrategi inom den strategiska omvärldsanalysen. Uppsatsen ska jämföra de tre största företagen inom den svenska dagligvarubranschen med varandra samt relatera företagens tillvägagångssätt till teoretiska modeller. Avgränsningar: Vi har inte för avsikt att studera utformningen av en affärsidé eller de beslut som följer en omvärldsanalys. Studien behandlar inte den del där mottagaren är på taktisk eller operativ nivå. Samtidigt kommer inte undersökningen, att i detalj, beskriva de modeller för insamling av data som förekommer i litteraturen samt inte behandlar den oplanerade omvärldsanalysen, samt den del inom omvärldsanalys som utför scenarioanalysen. Metod: Studien har genomförts med en kvalitativ undersökningsmetod. Insamlingen av primärdata har skett genom fyra olika primära källor där samtliga har utförts genom intervjuer med ett ostrukturerat tillvägagångssätt. Det ostrukturerade tillvägagångssättet har passat bättre för studiens syfte än ett mer strukturerat tillvägagångssätt. Slutsatser: Studiens frågeställning var att undersöka om det finns kongruens mellan praktik och teori i omvärldsanalyser för företag i svensk dagligvaruhandel. En av studiens slutsatser är att företagens omvärldsanalys har en starkare förankring i företagens informationsbehov än i teoretiska modeller. En bättre struktur för att precisera informationsbehovet bör eftersträvas. Förslag till fortsatta studier: Under studien har några intressanta aspekter framkommit. En av dessa är om det föreligger komplikationer i att nå ut med informationen i organisationen. Likaså vore det intressant att undersöka om hur stor påverkan omvärldsanalysen faktiskt har på den strategiska planeringen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)