Sportjournalistikens värderingar. Kommersialiseringens konsekvenser

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Kultur och samhälle

Sammanfattning: Syfte och problembakgrund: Till följd av en hastig utveckling av medielandskapet har sportjournalistiken ställts inför nya utmaningar, inte minst ekonomiska. Som konsekvens har yrkets aktörer i stor utsträckning rört sig åt ett allt mer vinstorienterat arbetssätt. I denna omställning är det intressant att ur ett medie- och samhällsperspektiv studera hur individer inom yrket resonerar kring sitt förhållningssätt till de nya spelreglerna, med fokus på vilka kriterier en nyhet måste uppfylla för att anses värdefull av sportjournalisterna och vilka eventuella konsekvenser det kan få för sportjournalistiken ur ett demokratiskt perspektiv. Metod och material: Studien är genomförd med hjälp av sju kvalitativa intervjuer med sportjournalister. Resultat: Den genomförda studien visar på att majoriteten av de intervjuade sportjournalisterna i stor utsträckning värderar nyheter utefter potentialen att generera klick och tilltala en bred massa. En “bra nyhet” anses med andra ord vara en nyhet som majoriteten vill läsa, eller åtminstone klicka sig in på. Detta till stor del på grund av den kompromiss och de avvägningar som sportjournalister idag tvingas göra till följd av ett allt mer vinstorienterat arbetssätt. I samband med utvecklingen diskuteras det i studien kring eventuella konsekvenser sett ur ett demokratiskt perspektiv. Sökord: Sportjournalistik, värderingar, offentlighet, kommersialisering, demokrati

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)