Skönlitterära barnböckers framställning av adhd : En analys av karaktärernas diagnos, självbild och vänskapsrelationer

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med det här arbetet var att, genom en kvalitativ textanalys, undersöka hur funktionsnedsättningen adhd framställs i tre skönlitterära barnböcker. Jag ville dels undersöka hur adhd framställdes i böckerna relaterat till adhd-forskningens bild av diagnosen, dels se hur karaktärernas självbild och vänskapsrelationer såg ut och dels undersöka vilket budskap jag kunde tolka i böckerna. Arbetets teoretiska utgångspunkt är normkritik. Genom denna teori kunde jag se hur synen på barn med adhd är och hur denna syn påverkar både karaktärerna som har adhd i böckerna såväl som de barn som läser och lyssnar på dessa böcker. Analysen visade att karaktärerna följer normen och är stereotypiska för att de följer samhällets och adhd-forskningens bild av diagnosen. Karaktärernas självbild är ambivalent då de ser sin diagnos som både positiv och negativ. De brottas alla med att förstå sin adhd. De tre barnböckerna skriver fram vänskapsrelationer på olika sätt och belyser både positiva och negativa aspekter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)