Attityder till hållbarhetsrapportering : En kvantitativ studie av revisorers och företagsrepresentanters attityder till hållbarhetsrapportering

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Företagsekonomi

Sammanfattning: En allt större medvetenhet har vuxit fram rörande hållbar utveckling och allt fler företag väljer att frivilligt redovisa för ekonomiska, miljömässiga och sociala aspekter. EU har valt att ta ännu ett steg för utvecklingen av hållbarhetsredovisning. Genom att införa ett nytt direktiv måste större företag upprätta obligatoriska rapporter som innehåller icke-finansiell information. I Sverige föreligger obligatoriska hållbarhetsrapporter för företag som fyller vissa kriterier som lagförslag och föreslås att träda ikraft 1 juli 2016. En stor del av tidigare forskning relaterat till hållbarhetsrapportering har utförts inom länder utanför Sverige och behandlar till exempel rapportens utformning. Detta göra att denna studie eftersträvar att fylla ett kunskapsgap i frågan om vilka attityder revisorer och företagsrepresentanter har gentemot hållbarhetsrapportering och om attityderna kan ha ett samband med kunskap. Studien syftar till att finna urvalsgruppernas attityder och har utförts utifrån ett deduktivt angreppssätt och en kvantitativ metod. Undersökningen har utförts genom internetbaserade enkäter som skickats ut till företagsrepresentanter och revisorer vilket resulterade i att totalt 123 stycken revisorer och 96 stycken företagsrespondenter valde att delta. Revisorer med antingen titeln auktoriserad eller godkänd och företag som omfattas av de nya lagförslagen har blivit tillfrågade att besvara enkäten. Det material som samlades in genom enkäten har bearbetats i dataprogrammen Excel och Minitab. Den statistiska bearbetningen har främst skett genom diagram, korstabeller och regressionsanalyser.   Enkäten är baserad utifrån teori som behandlar tidigare forskning inom ämnet hållbarhetsrapportering, attityder, kunskap och annan relevant forskning gentemot denna studie. Forskningsfrågor har mynnat ut från studiens syfte och teori och dessa lyder:   Vilken attityd har revisorer gentemot hållbarhetsrapportering? Vilken attityd har företagsrespondenter gentemot hållbarhetsrapportering? Finns det ett samband mellan revisorers och företagsrespondenters ämnesrelaterade kunskaper och respektive grupps attityd?   Resultatet visar att revisorer har en svag positiv attityd gentemot hållbarhetsrapportering men tror inte att det kommer leda till finansiella fördelar men däremot till ett förbättrat rykte och förtroende för företaget. Företagsrespondenterna har en mer positiv attityd i förhållande till revisorerna och tror att rapporten kommer leda till förbättrat rykte och förtroende, men också till finansiella fördelar. Gällande införandet av obligatorisk hållbarhetsrapportering enligt lagförslagen är majoriteten av företagsrespondenterna positiva till ett införande medan revisorerna är mer osäkra i frågan. De statistiska analyserna visar att olika typer av kunskap påverkar vilket svar respondenten valt att lämna där tillgången till intern ämnesrelaterad utbildning är största bidragande orsaken till om personen uttrycker en positiv attityd.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)