Post-implementering av affärssystem: Attityder och värdeskapande med användaren i fokus

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: Denna studie syftar till att undersöka hur användaren skapar värde i post-implementeringsfasen av ett verksamhetsstödjande affärssystem. I en litteraturgenomgång definieras framgångsfaktorer för framgång av ett affärssystem, samt en teoretisk uppställning av tidigare forskning gällande nytta av informationssystem. Teorin appliceras sedan på ett mindre företag. Empirin är insamlad genom en kvalitativ metod där företagets administrativa användare av systemet intervjuades. Värdeskapande i post-implementeringsfasen kunde identifieras som beroende av användarens nöjdhet som i sin tur är en konsekvens av bland annat god systemkvalitet. Underliggande stödsystem, dels via intern kunskapsdelning men även från leverantör, var också signifikant. Post-implementeringsfasen kunde med hjälp av empirin och skillnader i framgångsfaktorer definieras som en helhet av två delar, nämligen utbildningsfas och utvecklingsfas. Slutligen presenteras en justerad information system success model som för denna studie är mer i linje med de värdeskapande faktorerna som finns i post-implementeringsfasen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)