Småföretagens överlevnad i Visby innerstad : En kvalitativ studie om småföretag inom detaljhandeln

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att öka medvetenheten kring vilka resurser som är viktiga för att småföretag inom detaljhandeln ska överleva i Visby Innerstad. Vidare avser studien att delge tankar kring handeln i Visby innerstad utifrån den lokala konsumentens perspektiv. Studien har för avsikt att undersöka vilka resurser som ägarna till respektive småföretag anser viktiga för företagets överlevnad. Studien avser även att ta del av den lokala konsumentens tankar kring handeln i innerstan.   Det empiriska materialet består dels av nio djupgående semistrukturerade intervjuer med ägare till småföretag, dels av två fokusgrupper med totalt tio lokala konsumenter. I resultatet framkommer att butikernas kunder, läge, ägare och personal är de resurser som ägarna anser vara de mest centrala för att överleva i Visby innerstad. Ägarna ser turister och lokala kundrelationer som centrala delar inom immateriella resurser. Gotland är en dyr turistdestination vilket leder till att många av turisterna har ett stort finansiellt kapital. Enligt ägarna är det viktigt att lokala kunder förstår att de gör skillnad för småföretagen när de handlar i butikerna.    Inom materiella resurser anses läget vara mest betydelsefullt. Ägarna anser att det är fördelaktigt med en butik belägen i Visby innerstad medan konsumenterna anser att butikerna ligger avsides. Ägarnas åsikter kring vart i innerstan det är mest fördelaktigt att ha en butik skiljer sig åt, där en ägare menar att det är fördelaktigt med ett läge där det går färre människor. En annan ägare betonar att det vore fördelaktigt ifall butiken var belägen vid ett gångstråk. Ägarna och personalen framkom som centrala delar inom mänskliga resurser. Personalen är en meningsfull tillgång men det är ägaren som driver företaget framåt. Eftersom alla människor besitter olika kunskaper innebär det att ägare och personal kompletterar varandra. Konsumenterna poängterar att personalen som arbetar i butikerna i innerstan är mer personliga samt ger en högre service än vad som upplevs i butikskedjor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)