Bildligt talat - en studie kring bildskapandets möjligheter som alternativ kommunikation.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Sammanfattning:Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka om, och i så fall hur, bildskapande kananvändas som en alternativ kommunikationsform. Ämnet har vi funnit intressant då vi tidigare lästom estetiska uttryckssätt som ett naturligt sätt att kommunicera, samt specialpedagogiskaarbetssätt där färdiga bilder används som ett stöd i kommunikationen. Dessa två områden har vivelat kombinera, och frågeställningen vi utgått ifrån är: Hur kan bildskapande användas somalternativ kommunikation?Vår metod för att besvara vår frågeställning har bestått av viss tidigare forskning, samt enkvalitativ samtalsintervjuundersökning. De tre intervjuerna har genomförts med personer ur olikayrkeskategorier - bildpedagog, svenskalärare och specialpedagog. Dessa är alla tidigarelärarutbildare till oss på Göteborgs Universitet.Studien har visat att bildskapandet inte används kommunicerande på det sätt vi tänkt, men att detdäremot används för att underlätta verbal kommunikation då det stimulerar till samtal och dialog.Bilden är i det avseendet ett komplement till det talade språket, snarare än en alternativkommunikationsform. Den betydelse vi kan se för läraryrket är vikten av att ha en förmåga attanpassa kommunikation utefter elever och barns förutsättningar. Alla barn ska ges möjlighet attkommunicera utefter sina egna villkor, och få stöd där det är svårt. I bildskapandet ser vi ett sättatt nå de som har svårigheter att kommunicera verbalt, men det är självklart inte den enda vägen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)