Strategier för att främja elevers läsförståelse : En kunskapsöversikt

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Sammanfattning En god läsförståelseförmåga följer oss hela livet, att kunna läsa och förstå är en individuellrättighet. För att eleverna ska få möjligheten till detta behöver skolan bedriva en målinriktad undervisning. Läsförståelse är en viktig del som följer eleverna genom hela skoltiden i samtliga ämnen och är en minst lika viktig del senare i livet. För att utveckla en god läsförståelse finns ett flertal lässtrategier som kan implementeras i undervisningen. Denna kunskapsöversikt syftar till att undersöka hur forskningsfältet om läsförståelse ser ut. Vi har valt att fokusera på lässtrategier. För att tillgodose vårt syfte har vi utgått från två frågeställningar: - Hur främjar lässtrategier elevers läsförståelse? - Vilka svårigheter kan identifieras i undervisningen av lässtrategier? Vi har genomfört en systematisk litteraturstudie. Vi har i databaserna Primo och ERIC(ProQuest) samlat in vårt urval av studier. Vi använde oss av olika urvalskriterier för att få fram relevanta studier. Läsförståelse och lässtrategier var centrala ord. Nio vetenskapliga artiklar ligger till grund för denna kunskapsöversikt. Utifrån kartläggningen visade resultatet att samtliga studier är positivt inställda till användning av lässtrategier i undervisningen. Resultatet tyder även på att lärare behöver besitta en god kunskap om lässtrategier, vilket ställer höga krav på läraren. Detta har visat sig kunna vara problematiskt eftersom lärare inte alltid är tillräckligt kunniga eller förberedda för att anpassa lässtrategier utefter elevernas behov. Förord Under arbetets gång har vi arbetat tillsammans för att kontinuerligt dela idéer och tankar. Vi har mestadels genomfört gemensamma sökningar som vi dokumenterat i en matris. Vid sökningar som gjorts enskilt har dessa dokumenterats i matrisen för att båda ska ha tillgång till dem. När vi sedan läst igenom våra artiklar har vi suttit var för sig och gjort anteckningar under läsningen. Sedan har vi gemensamt jämfört våra anteckningar för att säkerställa tolkning av artiklarna. Vid utformningen av texten har vi suttit tillsammans med varsin dator och skrivit i ett dokument. All text har skrivits gemensamt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)