Analys och förbättringsförslag av navigation i arbetsflöden ett business support system

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Institutionen för information och teknik

Sammanfattning: Den teknik som används i vart moderna samhalle utvecklas konstant och likaså kraven for att användargranssnitten är effektiva och användarupplevelsen god. Ett användargränssnitt bestämmer på vilket sätt en användare interagerar med ett system eller en mjukvara, och användarupplevelsen definierar hur användaren upplever denna interaktion. Dessa benämns även som User Interface (UI) och User Experience (UX). Studiens syfte var att analysera den existerande implementationen av ett systems anvandargränssnitt, för att sedan föreslå förbättringar inom dess UI och UX. Förbättringsförslagen baserades på existerande forskning kring interaktion mellan användare och datorbaserade verktyg. I studien har kvantitativa och kvalitativa metoder tillämpats för att besvara studiens två forskningsfrågor. Den första forskningsfrågan ”Vilka brister finns i den grafiska designen ur användarens perspektiv för den befintliga plattformen?” besvarades genom observationer och personliga intervjuer. Den andra forskningsfrågan ”Hur kan en förbättrad grafisk design se ut för den befintliga plattformen?” besvarades genom att ta fram en förbättrad utformning av den grafiska designen. Detta gjordes i form av en mockup som baserades på Normans design principer, Ware gestaltlagar och ISO-standard. Avgränsningen som gjordes var att analysera ett specifikt business support system och ett antal arbetsuppgifter som är vanliga inom kundtjanst. Resultatet från observationen visade att majoriteten av testanvändarna hade svårigheter med att utföra uppgiften som berörde framfor allt komponenten ”adress” inom den utsatta tidsramen. Detta var även nagot som påtalades av respondenterna under intervjuerna. En av orsakerna till svårigheterna kunde kopplas till utformningen av den grafiska designen för den specifika funktionen. Detta var en av de förbattringar som sedan gjordes i förslagen av en ny design som presenterades i analysen. Med grund i observationerna och intervjuerna har studien visat vikten av ett användarvanligt anvädargranssnitt och god användarupplevelse. Men även att det ar möjligt att tillämpa den existerande teorin på ett modernt systems grafiska design.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)