Självskattning i matematik : - En analys

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Matematik och matematisk statistik

Författare: Mats-erik Danielsson; [2007]

Nyckelord: Genus; prestation; självförtroende;

Sammanfattning: I flera stora jämförande undersökningar av elever i olika länder har det framkommit att svenska elever har lågt självförtroende i ämnet matematik och detta gäller i synnerhet tjejerna. Syftet med min undersökning har varit att fördjupa mina kunskaper om självskattningens betydelse. Eleverna fick skatta sin lösningsförmåga för 10 stycken givna uppgifter. Sedan fick de lösa exakt samma uppgifter och min analys bygger på att jämföra skattning med lösningsfrekvens. Jag ville se om jag kunde hitta något samband mellan självskattning och lösningsfrekvens samt kön. Jag har i min analys bl.a. kommit fram till följande resultat som gäller för undersökningsgruppen. Elever med hög lösningsfrekvens på testet skattar sin lösningsförmåga högre än elever med låg lösningsfrekvens, denna skillnad är dock liten. Killar skattar sin lösningsförmåga högre än tjejer oavsett om de kommer att lösa uppgiften eller inte. Denna skillnad i självskattning mellan könen växer ju mer lösningsfrekvensen ökar. Det fanns ingen signifikant skillnad i lösningsfrekvens mellan könen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)