Marknadsföringsaktiviteter på sociala medier : En undersökande studie om varumärkeskännedom bland konsumenter inom generation X

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

Sammanfattning: Sammanfattning   Titel: Marknadsföringsaktiviteter på sociala medier – En undersökande studie om varumärkeskännedom bland konsumenter inom generation X   Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) inom företagsekonomi   Författare: Caroline Pivré och Mimmi Roos   Handledare: Anna Ljung   Datum: 2021 - januari   Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka om marknadsföringsaktiviteter på sociala medier leder till ökad varumärkeskännedom bland konsumenter som tillhör generation X.    Metod: En kvantitativ metod med en deduktiv ansats tillämpades. Populationen som studerades var konsumenter som tillhör generation X. Ett slumpmässigt urval användes. Data samlades in genom en enkät som delades ut på Facebook. Data analyserades i det statistiska programmet SPSS där faktoranalys, test av Cronbachs Alfa, korrelationsanalys och multipel regressionsanalys genomfördes. Data har redovisats i löpande text och i tabellform.    Resultat och slutsats: Resultatet visade att varumärkeskännedom ökar bland konsumenter inom generation X när marknadsföringsaktiviteter på sociala medier används, samt att anpassning av marknadsföring till generation X som ett segment inte har någon betydelse för ökad varumärkeskännedom. Studiens slutsats är att ett varumärkes sociala plattformar ska vara intressanta och underhållande för att varumärkeskännedomen ska öka samt att det finns begränsad kunskap om generation X som ett segment jämfört med generation Y.   Examensarbetets bidrag: Uppsatsen bidrar med kunskap om att marknadsföringsaktiviteter på sociala medier leder till ökad varumärkeskännedom för konsumenter inom generation X, samt att anpassning till generationen som ett segment inte har betydelse för ökad varumärkeskännedom. Studien bidrar med praktiska bidrag om betydelsen av att skapa intressanta och underhållande plattformar.    Förslag till fortsatt forskning: Förslag till fortsatt forskning är att undersöka hur personligheter, värderingar och kön påverkar upplevd varumärkeskännedom bland konsumenter inom generation X.    Nyckelord: Varumärkeskännedom, marknadsföringsaktiviteter på sociala medier, traditionella marknadsföringsaktiviteter och anpassning till ett segment.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)