En kritisk syn på källkritik i samhällskunskap

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

Författare: Niklas Lobell; [2022]

Nyckelord: Källkritik; samhällskunskap; didaktik; undervisning;

Sammanfattning: Denna studie utfördes för att undersöka hur lärare uppfattar, undervisar och bedömer elever i årskurs 4–6 i källkritik i ämnet samhällskunskap. Studien utgår från en kvalitativ datainsamlingsmetod i form av intervjuer med lärare och utgår från hermeneutisk teori som analysmetod. Studiens resultat tyder på att lärare uppfattar källkritik som ett viktigt ämne att undervisa om. Lärarna framför även kritik mot läroplanens otydlighet om vilka förmågor som efterfrågas vid bedömning. Studien visar även att lärare känner en osäkerhet att undervisa om källkritik. De anser att det finns en brist på tillgängligt material om begreppet riktat mot ämnet samhällskunskap.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)