Attityder mot digitala musikevenemang : Ett deltagarperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Följderna av covid-19 pandemin har lett till att hela världen har fått ställa om och anpassat sig till de restriktioner och rekommendationer som har införts för att minska smittspridningen. Under år 2020ökade digitaliseringen i samhället och en bransch som har fått anpassa sig är evenemangsbranschen. Då restriktioner kring fysisk interaktion i form av att begränsa sociala kontakter infördes blev det svårt för arrangörer att arrangera fysiska evenemang och många valde då att genomföra dem digitalt istället. Musikbranschen, vars intäkter i stor utsträckning kommer från fysiska konserter och stimpengar, drabbades extra hårt och även de fick ställa om till digitala versioner. Denna omställningen är någonting nytt både för arrangörer men även för deltagarna. Denna uppsats studerar deltagares attityder mot digitala musikevenemang genom att kolla på deltagare på Zara Larssons digitala konsert i mars 2021. Attityden analyseras utifrån hedonistiska och utilitaristiska värden, som har visat sig relevanta i tidigare studier baserade på attityden av fysiska evenemang. För att belysa den digitala aspektens effekt om evenemanget analyseras även ekvalitet. Då det tidigare har varit mer fokus på kvantitativa analyser så ger denna studie en merdjupgående bild av deltagarnas attityder av digitala musikevenemang, genom 13 semistrukturerade intervjuer med deltagare på ett digitalt evenemang. Slutsatsen som dras i denna studie är att även om deltagarna föredrar fysiska evenemang så har de en generellt positiv attityd mot digitala evenemang. Det visade sig att en positivevenemangsupplevelse leder till en positiv attityd. Alla de hedonistiska värdena från HED/UTskalan visade sig vara applicerbara. Hedonistisk tillfredställelse visade sig vara applicerbar, medan eudaimonisk tillfredställelse inte var applicerbar i samma utsträckning. De mest applicerbara utilitaristiska värdena från HED/UT-skalan var funktionell & praktisk, och det minst applicerbara värdet var nödvändigt. Mellan dessa två värden var utilitaristiska starkast i syftet att delta på ett digitalt evenemang. Den digitala kvaliteten mättes genom e-kvalitet på evenemanget, och hade även den stor påverkan på upplevelsen trots att alla dimensioner inte gick att applicera på studien. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)